Автомобили

Как гумите станаха с поне 30% по-скъпи от преди 5 г.

   
Как гумите станаха с поне 30% по-скъпи от преди 5 г.

Често свеждани до статута на прости аксесоари, гумите остават сред най-важните елементи за безопасността на автомобилите. За много шофьори обаче те представляват необоснован разход и са склонни на компромиси.

Този тип водачи определено се увеличават в последно време, защото за пет години цената на гумите е скочила с повече от 30% под въздействието на множество икономически и индустриални фактори. И тепърва още ще поскъпват.

След унищожителната ковид пандемия гумите моментално се качиха с поне 5%. А през 2023 г. енергийната криза и нарастването на материалните разходи доведоха до увеличение от поне 20 процента за една година, изчисляват търговци и експерти. Миналата година цените се покачиха с още 5%. Следователно общо надхвърляме 30% за едва 5 години.

Комплект нови гуми за автомобил от средния клас от известна марка сега в повечето случаи струва около 600 евро, което е с поне 150 евро повече от преди 5 години. Винаги има начин да се намери по-евтино, но съмнителното качество води до компромиси с безопасността. Опцията за закупуване в интернет също може да изглежда интересна на пръв поглед, но и тук трябва да внимавате, защото намалените цени понякога се отнасят за гуми, съхранявани много дълго време в хангари, което отново може да влоши работата. Трябва да се знае, че една гума запазва еластичността си 6 години, а след това губи от качествата си.

Въпреки това не само увеличението на цените на енергията, суровините или транспорта натоварва цените на гумите. Разходите набъбват и от различни и по-скъпи методи за проектиране, особено за електрическите автомобили, които изискват по-устойчиви гуми заради по-високото тегло и мощност на електромобилите. Освен това все още за електрическите коли, отделите за научноизследователска и развойна дейност трябва да инвестират повече, за да намерят както каучукови смеси, които гарантират по-ниски съпротивления при търкаляне, така и европейски задължения за увеличаване на процента на рециклиране.

Гумите стават все по-технологични.
Гумите стават все по-технологични. 

За в бъдеще гумите също ще бъдат все “по-свързани” и модерни, което също ще натежи на цените. Bosch и Pirelli наскоро обявиха своя съюз за създаване на хиперсвързана гума, оборудвана със 700 сензора в протектора.

Представеният прототип Cyber Tyre събира данни и комуникира в реално време с електрониката на автомобила. Това дава възможност за разработване на нови функционалности за управление на помощните средства за шофиране, които биха подобрили комфорта и безопасността. Колата е претоварена? Реакцията на спирачките ще бъде съответно адаптирана. Недозавиване или презавиване в завой? Няма проблем, намесата на ESP ще е по-бърза. За всичко това ще предупреждава гумата със сензори. Всичко това обаче отново ще се отрази и на цената...

Защо новите гуми са опасни през първите стотина километра?

Погрешно е да се мисли, че след поставянето на нови гуми те незабавно осигуряват пълната си производителност. Това е вярно, независимо дали става дума за лятна, зимна или всесезонна гума.

Новата гума има максимална дълбочина на канала и перфектна еластичност, които осигуряват оптимално разпределение на теглото и минимални загуби на енергия.

Когато шофирате с чисто нови гуми, особено през първите сто километра, трябва да бъдете много внимателни. Защо? Тъй като те все още са много хлъзгави, защото са покрити със слой остатъчен восък поради фазата на машинна обработка и по-специално на тази на изваждане на гумата след процеса на вулканизация. Следователно, докато ефектът на търкаляне не е освободил протектора от тази вакса, гумата може да е хлъзгава или дори непредвидима.

Чисто новите гуми може да станат опасни в първите стотина километра.
Чисто новите гуми може да станат опасни в първите стотина километра. 

В резултат на това сцеплението на гумата се влошава през този период на използване. По този начин има удължен спирачен път като износена гума, освен може би при дъжд, тъй като дълбочината на протектора на износената гума е минимална.