Въпреки че хибридните автомобили са по-икономични от бензиновите си аналози, нови данни показват, че някои модели не са толкова икономични, колкото ни се иска. Популярността на хибридите се увеличи драстично през последните години, до голяма степен благодарение на техните икономични задвижващи агрегати, които използват комбинация от бензинов и електрически мотор.
Между 2023 и 2024 г. продажбите на хибриди за леки автомобили, за коли с висока проходимост и леки търговски превозни средства са се увеличили със 76 процента.
Австралийската автомобилна асоциация (AAA) проучи данните за разхода на гориво на шест хибридни модела в реални условия, както и на два меки хибрида, сравнявайки ги с техните бензинови близнаци. Програмата за реални тестове на AAA използва 93-километрова писта, която съчетава шофиране в града, извън населеното място и по магистрала, за да изследва реалния разход на гориво на популярни автомобили на австралийския пазар.
Според последните данни повечето тествани хибридни коли са регистрирали по-нисък разход на гориво от техните аналози с двигатели с вътрешно горене.
Някои модели обаче са консумирали по-малко гориво от номиналната стойност, докато в един случай е изразходван повече бензин в сравнение с бензиновия му “братовчед”.
Не е изненадващо, че лидерът в хибридния клас Toyota е начело по пестеливост на гориво, като повечето от моделите са средно с около 30 процента по-икономични от бензиновите си еквиваленти. Хибридният RAV4 изразходва с 29 процента по-малко гориво (4,8 л/100 км) в сравнение с бензиновия си аналог, който отчита разход от 6,8 л/100 км.
Журналистът Том Фрейзър от списание Drive преди това тества Toyota RAV4 2024 с най-високото ниво на оборудване, отбелязвайки, че хибридният SUV е със среден разход от 6,0 л/100 км, базиран предимно на шофиране по магистрала.
“Разходът на гориво би бил по-добър, ако бордовите генератори имаха повече възможности да компенсират енергията за електродвигателите”, каза Фрейзър. “RAV4 Hybrid AWD все още изисква само обикновен безоловен бензин, което е голям плюс, като се има предвид колко бързо се покачват цените на бензина днес.”
Хибридните Corolla и Camry отчитат 32 процента по-нисък разход на гориво (съответно 4,2 и 4,5 л/100 км) в сравнение с бензиновите си варианти (6,2 и 6,7 л/100 км). Toyota Camry от 2025 г. регистрира комбиниран разход на гориво на магистрала и в града от 4,5 л/100 км при тест от списание Drive през септември 2024 г. “Макар че това е малко по-високо от твърдението на Toyota (4,0 л/100 км), доближаването до номиналната стойност не би било твърде трудно”, отбеляза Drive.
Toyota Kluger (Highlander) също изразходва по-малко гориво, като отчете 31% намаление в реални тестове (5,8 л/100 км), в сравнение с 8,5 л/100 км, регистрирани от големия SUV с бензинов двигател. Въпреки това Drive тества и Toyota Kluger Grande от 2024 г., установявайки, че
големият хибриден SUV изразходва с 25 процента повече гориво
(7,0 л/100 км), отколкото Toyota твърди (5,5 л/100 км). Хибридните варианти на Honda CR-V и GWM Haval Jolion постигнаха икономия на гориво съответно от 24 и 17 процента, изразходвайки 6,2 и 6,6 л/100 км.

Според тестовете на Drive, Honda CR-V e:HEV от 2024 г. се е доближила до заявения разход от 5,5 л/100 км, като постигнатата стойност по време на теста е била 5,7 л/100 км.
Междувременно GWM Jolion Hybrid от 2025 г. използва с 37 процента повече бензин от номиналните си 5,1 л/100 км, като редакторът на Drive постигна 7,0 л/100 км по време на тестовете.
“Разходът на гориво е висок за хибрид и не е далеч от този, който чисто бензиновият Jolion в същия тип каросерия твърди, че постига (7,5 л/100 км)”, пише журналистът. В случая на меките хибриди, които използват по-малък електрически мотор за подпомагане на силовото предаване, вместо директно задвижване на колелата, Suzuki Swift изразходва 18 процента по-малко гориво (5,2 л/100 км) от бензиновия си аналог (6,3 л/100 км).
Subaru Forester обаче е показал, че харчи 2,8% повече гориво от бензиновия вариант, като мекият хибриден SUV изразходва 7,4 л/100 км в сравнение със 7,2 л/100 км, постигнати от бензиновия му близнак.

Заслужава да се отбележи, че Subaru
е спрял производството на мекия хибриден вариант
на Forester и очаква новият, напълно хибриден модел да пристигне в Австралия в средата на годината.
Въпреки че хибридните автомобили обикновено са по-скъпи от бензиновите си аналози, Майкъл Брадли, главен изпълнителен директор на AAA, предупреди потребителите, че номиналните стойности могат да се различават значително от тези в реални условия.
“Новите автомобили рядко постигат реален разход на гориво, който съответства на лабораторните резултати”, казва Брадли.
Различни автомобилни производители обаче се съмняват, че програмата за тестове в реални условия на AAA е точно представяне на разхода на гориво, тъй като външни фактори като индивидуални модели на шофиране, използване на климатик и тегло могат да повлияят на разхода на гориво.