Новини

Васил Терзиев показа пътна карта за възстановяване на лифтовете на Витоша

   
Васил Терзиев показа пътна карта за възстановяване на лифтовете на Витоша

Искам да споделя с всички софиянци един възможен път, по който да развържем възела с възстановяването на лифтовете на Витоша. Нарекли сме го пътна карта – с всички основни действия, които трябва да се предприемат, както и отговорните страни. Обещахме тази пътна карта на 2-ри април, когато ви представих нашата обща Визия за Витоша, и днес я публикуваме. Това съобщи кметът на София Васил Терзиев във фейсбук.  

КАДЪР: Фейсбук/Васил Терзиев
КАДЪР: Фейсбук/Васил Терзиев 

"Възстановяването на Симеоновския, Драгалевския и Княжевския лифт зависи от множество субекти, освен от Столична община. Всеки от нас трябва да поеме отговорност, за да можем накрая заедно да постигнем успех.

На първо място, собственикът на лифтовете Витоша ски АД (TechnoAlpin) трябва да изготви идеен проект за възстановяване на съоръженията си и да осигури финансиране за инвестицията. Това означава да се представи ясен план за новата технология на всеки лифт, новия му капацитет, за колко души ще бъдат новите кабинки или седалки, с каква скорост ще се движи, откъде и как точно ще преминава, как ще бъдат преустроени лифтовите станции и как това се различава от сегашното положение.

След това собственикът трябва да внесе този проект за издаване на разрешителни, както в направление „Архитектура и градоустройство" към Столична община, така и в другите компетентни институции. Разбира се, собственикът трябва да има и източник на финансиране за реализирането на този проект.

На следващо място, ако възстановяването на лифтовете би било възпрепятствано от нормативни пропуски, относимата законодателна рамка трябва да се изследва подробно. Така например, ако идейният проект предвижда задължително поставяне на стълбове на нови места, различни от съществуващите, трябва да се анализира Законът за горите по отношение на лифтовете в Природен парк „Витоша". Този закон регламентира реконструкцията в горски територии на съществуващи лифтове – но само на търпими строежи (стари обекти без строителна документация). Съответно трябва да се изследва въпросът как да се възстановяват и лифтове, които са заварени строежи (т.е. законни), каквито са тези на Витоша.

Тук отговорните страни са Министерският съвет, конкретно Министерството на земеделието и храните и подопечната му Изпълнителна агенция по горите, както и Народното събрание – конкретно Комисията по земеделието, храните и горите, която е водеща по Закона за горите.

Независимо какво покаже анализът на законодателната рамка, третата необходима стъпка е планът за управление на Природен парк „Витоша" да бъде актуализиран. Този план е нещо като „законът на Витоша" – нормативният документ, който най-подробно регламентира всичко, което се случва на територията на природния парк. Това е 10-годишен план, който последно е приет от Министерския съвет през 2005 г. и е изтекъл през 2014 г. Оттогава актуализиран план все още не е приет – вече над 10 години. В новия план е необходимо да залегне разрешение не просто за реконструкция на съществуващите лифтове, но и за възможността те да имат нов, по-голям капацитет.

Старият Драгалевски лифт, например, има капацитет от 300 пътници на час, които може да качва към Бай Кръстьо и оттам към Голи връх. За сравнение, модерните открити седалкови лифтове се произвеждат с капацитет от между 500 и 1500 пътници на час. Подобна е ситуацията и със Симеоновския лифт, където сегашният капацитет е 1500 пътници на час, но за да се избегнат опашките сутрин, капацитетът също би могъл да е по-голям, особено ако 6-местната кабинка се замени с 8- или 10-местна.

В плана за управление трябва да се разреши и промяна на конфигурацията на съществуващите лифтови станции – така че те да могат да събират новите, по-модерни и вероятно по-обемни кабинки или седалки.

Отговорникът за актуализиране на плана за управление на Витоша е Министерският съвет. Конкретно, Законът за защитените територии вменява на министъра на околната среда и водите отговорността да внася планове за управление за утвърждаване от Министерския съвет. А дирекцията на Природен парк „Витоша" (към Изпълнителната агенция по горите) също участва активно в процеса по изготвянето и общественото обсъждане на новия план.

На четвърто място, възстановяването на лифтовете изисква градоустройствено обезпечение в урбанизираните територии. Това означава, че трябва да има приети подробни устройствени планове, които осигуряват безпроблемното преминаване на лифтовете над и покрай чуждите имоти – най-вече в кв. Симеоново. За изграждането на нова начална станция на Симеоновския лифт на Околовръстния път, заедно с интермодален хъб, свързващ автобуси, трамвай, автомобили и метро с лифта, също е необходимо да бъде приет нов подробен устройствен план. Главният архитект, начело на направление „Архитектура и градоустройство", внася за разглеждане такива подробни устройствени планове в Столичния общински съвет, който има финалната дума по тяхното одобрение.

След като целият този път бъде извървян, остава собственикът на лифтовете Витоша ски АД (TechnoAlpin) да изпълни изискванията за получаване на всички финални разрешения от компетентните органи (вкл. преценка за въздействие върху околната среда от РИОСВ) и да пристъпи към доставка и монтаж на новите лифтове. След като дейностите по реконструкцията на лифтовете бъдат финансирани и завършени, новите съоръжения трябва да получат разрешение за ползване от ДНСК.

Това е пътят, който трябва да извървим като общество, за да имаме отново работещи лифтове на Витоша. Ние от Столична община ще положим максимални усилия да свършим своята част от работата и да помогнем на другите отговорни страни да свършат своята.

А всеки гражданин може да се запознае с визуализацията на тази пътна карта на страницата на „Визия за Витоша", както и да подпише петицията за реализиране на тази визия. Подписвайки петицията, всеки от вас ще изпрати сигнал до изброените отговорни страни, че иска отново лифтове на Витоша – максимално скоро!

Заедно ще успеем да възстановим лифтовете на Витоша", пише още той.