Белгийската потребителска организация „Тестаанкооп“ (Testaankoop), заедно с други 24 потребителски групи от Европа, подадоха официална жалба до Европейската комисия срещу китайската компания за търговия с модни стоки „Шейн“ (Shein), предаде белгийската новинарска агенция Белга, цитирана от БТА.
Обвиненията включват манипулативни дигитални техники, по-известни като „тъмни модели“, които подтикват потребителите да правят прекомерни и непреднамерени покупки.
Тези техники включват фалшиви предупреждения за недостатъчна наличност („Остават само три!“), обратни броячи за бързи продажби, непотвърдени потребителски мнения и изскачащи реклами, които целят да накарат потребителя да завърши поръчката. Според „Тестаанкооп“ подобни дигитални трикове подкопават потребителската независимост и насърчават ненужно потребление.
Исканията на подателите на жалбата включват незабавно прекратяване на манипулативните маркетингови техники от страна на „Шейн“, даване на удостоверение за истинността на мненията за продукта и предупрежденията за недостатъчна наличност, както и по-широко разследване на подобни практики в сферата на модния сектор.
По-рано органите за икономически контрол на Белгия, Франция, Ирландия и Нидерландия, заедно с Европейската комисия, отправиха предупреждение към „Шейн“ за незаконни търговски практики, включително подвеждащи намаления, фалшиви заявления за устойчивост и продажби под натиск. Компанията има срок от един месец да изпрати своя отговор. Ако не го направи, съществува вероятност да последват санкции или глоби възлизащи на до 6 процента от общия ѝ оборот.
Европейската комисия води разследване и относно това дали „Шейн“ спазва Акта за цифровите услуги, който е насочен към незаконно онлайн съдържание и изисква по-голяма отчетност от големите платформи.