След снощния скандал между двамата гиганти Доналд Тръмп и Илон Мъск всички се питат какви може да са последствията за най-богатия мъж в света.
В четвъртък акциите на Tesla се сринаха с 14%.
Но не само Tesla може да бъде изложена на риск. SpaceX зависи от държавни договори за значителна част от приходите си. А Tesla, SpaceX и другите компании на Мъск, включително платформата за социални медии X, компанията за изкуствен интелект xAI и компанията за интерфейс мозък-компютър Neuralink, всички са изправени пред регулиране от федералното правителство, информира CNN.
Tesla има сравнително малко държавни договори. Но има многобройни федерални политики, които пряко засягат нейните финанси, включително данъчен кредит от $7500 за купувачите на електрически превозни средства, който позволява на Tesla и други автомобилни производители да повишават цените. Това вероятно струваше милиарди на Tesla само миналата година.
Освен това Tesla отчете повече от 8 милиарда долара продажби за шест години от регулаторни кредити на други производители на автомобили, за да им помогне да спазват федералните и щатските стандарти за емисии. Тръмп подкрепя отмяната на тези стандарти и отнемането на правомощията на държавите да определят свои правила за емисиите, което би унищожило пазара за тези кредитни продажби.
В съобщение от JPMorgan се изчислява, че отмяната на данъка за електрически автомобили може да струва на Tesla 1,2 милиарда долара годишно, а загубата от регулаторни кредитни продажби ще е още 2 милиарда долара.
Мъск също така залага бъдещето на растежа на Tesla на предоставянето на самоуправляващи се таксита без шофьор. Настоящото предложение на Tesla за „пълно самоуправление" (FSD) изисква присъствието на водач, за да поеме контрола над автомобила. Услугата трябва да дебютира в Остин, Тексас, по-късно този месец. Той признава, че амбициозните му планове за растеж могат да бъдат ограничени от регулациите.
Освен това федералната Национална администрация за безопасност на движението по пътищата вече обяви разследвания на произшествия, в които са участвали съществуващи автомобили Tesla, работещи с FSD. Много фенове на Tesla предположиха, че тези разследвания ще бъдат прекратени при администрацията на Тръмп.
SpaceX е сключила договори на стойност 15,2 млрд. долара с НАСА, както и 5,8 млрд. долара с Министерството на отбраната и още няколко милиона от други агенции, според USASpending.gov.
Смяната на SpaceX по тези договори обаче не е реалистична, тъй като няма друга компания, която може да поеме нейните функции. Например Boeing, единствената друга компания, която може да транспортира астронавти до и от Международната космическа станция (МКС), имаше проблеми при единствения си полет с екипаж миналата година. Това наложи нейният космически кораб Starliner да се върне на Земята без двама астронавти, които останаха блокирани на МКС в продължение на девет месеца вместо планираното пътуване от няколко дни.
Но SpaceX също така подлежи на надзор от страна на НАСА и ФАА(Федерална авиационна администрация). Нейната сателитна интернет комуникационна услуга Starlink също търси одобрение от FCC за разширяване на услугите си.