Новини

Споразумение между АПИ и зелени НПО отлага цялостното довършване на АМ Струма за след 2035 г.

   

  google

В края на май е подписано споразумение между Агенция „Пътна инфраструктура“, Министерството на околната среда и водите и Регионалната инспекция по околна среда и води – от една страна, и зелени неправителствени организации – от друга, съобщава Еко Новини.

От прессъобщение на страницата на МОСВ се вижда, че целта на споразумението е „трайно и пълно извеждане на транспортния трафик извън Кресненското дефиле и оставане на настоящия път като локален“.

Това обаче означава, че всички процедури по одобрение на новото трасе на магистралата започват отначало, включително екологичните оценки и оценките за въздействие върху околната среда (ОВОС). Те, заедно със строителството, ще отнемат още най-малко 10 години. Досегашният проект, по който магистралата минаваше през Кресненското дефиле и беше най-бърз и евтин за реализация, се отменя. За него дори имаше проведен търг и избран изпълнител.

Учудващо е, че държавата отново прави отстъпки пред зелените НПО и Бернската конвенция, въпреки важността магистралата да бъде довършена бързо, за да се прекрати черната статистика на загинали и пострадали при катастрофи, както и задръстванията в дефилето.

Съгласно споразумението, зелените, които през последните години заведоха 14 дела срещу довършването на АМ „Струма“, се задължават да оттеглят жалбите си по последното – 15-то дело, а държавата – да се откаже от проекта за магистрала през Кресненското дефиле. Този „компромис“ на еколозите не е случаен – досега те загубиха всичките 14 дела.

По тях жалбоподателите от Сдружение за дива природа „Балкани“, Асоциация на парковете в България, екоактивистите Андрей Ковачев, Димитър Василев, Даниел Попов и още няколко са осъдени да заплатят значителни суми. Материалният интерес, а не грижата за природата, е причината, поради която зелените са се съгласили да оттеглят жалбите по последното 15-то дело.

Има и още една опасност – кой ще гарантира, че някоя от десетките зелени „рекетьорски“ НПО няма да обжалва всяка една от новите процедури, които предстоят да се проведат по реализацията на новия проект извън Кресненското дефиле?

Сериозен проблем е, че продължава да действа законът, който позволява на зелените НПО да обжалват на две съдебни инстанции екологичните оценки и оценките за въздействие върху околната среда (ОВОС) на обектите от национално значение. Такива са магистрали, тунели, мостове и проекти от енергетиката. Измененията в Закона за опазване на околната среда бяха прокарани през парламента от кабинета на Кирил Петков, когато министър и зам.-министър бяха Борислав Сандов и Тома Белев. Тези промени дадоха възможност на екологични НПО да обжалват в съда на две инстанции всеки един инфраструктурен проект.

От десетките случаи, в които зелени НПО са саботирали изключително важни обекти, може да се направи изводът, че не може да им се има никакво доверие. Примерите са много – провалят разширението на ПАВЕЦ „Чаира“, тунелите „Петрохан“ и „Шипка“, магистрала „Черно море“. Чрез обжалвания забавиха с години софийското метро към Горна баня и завода за отпадъци. Процедурите за 7-ми и 8-ми реактор на АЕЦ „Козлодуй“. Целият зимен туризъм страда заради тях. Витоша е с трагична инфраструктура. В Банско има опашки, защото няма втора кабинкова линия.
Не е случайно, че българският избирател им даде само нищожните 0,4% на последните избори, в които участва тяхната партия „Зелено движение“.

Резултатът от това споразумение е, че изграждането на цялата АМ „Струма“ от София до Кулата се отлага за след 2035 г. Ще бъде поставен рекорд – 16-километровата отсечка, колкото е Кресненското дефиле, ще се строи 35 години.