Минаваш покрай супермаркет. Забравил си за рожден ден, среща или годишнина? Изведнъж пред теб има свеж букет в осветена витрина. Без продавач. Без опашка. Без работно време. Зад тази идея стои Деяна Иванова, собственик на бутик Атриум.
Всичко започва с едно хоби и една приятелка
„Интересът ми към цветята е отдавна“, споделя пред bTV Деяна. „Не просто да ги отглеждам, а да ги подреждам, съчетавам, да създавам нещо красиво с ръцете си.“
Живяла е в Англия, сменяла е различни работни места. След 50 обаче се сблъсква с невидимата бариера на възрастта в пазара на труда. И точно тогава, помагайки на приятелка с цветарски магазин, попада на снимка от Полша – вендинг машина, пълна с букети.
„Много го мислихме, много изчислявахме. И в крайна сметка – решихме, че си заслужава.“
От идея до първата машина
С помощта на двама близки приятели-инвеститори Деяна купува първите машини. Цената? Между 8 000 и 10 000 лв. на машина, в зависимост от модела и екстрите.
„Най-важното беше да намерим правилните локации. За такъв тип услуга – мястото е всичко.“ И тук късметът ѝ се усмихва: две от най-големите хранителни вериги в страната приемат идеята веднага. „Отговориха буквално за минути. Страшно отворени към новото.“
"Не е лесно, но си струва"
„Много го мислихме, много изчислявахме. И решихме, че си заслужава. Най-важното беше да намерим добри локации – и тук имах късмет. Две от най-големите хранителни вериги в страната веднага се съгласиха да дадат място.“
Най-голямото предизвикателство обаче се оказва техническо - съвместяването на машината с посттерминал и задължителната връзка с НАП чрез ФУВАС устройство (фискален модул за отчитане на продажби).
„Това беше истинско изпитание. Отне ми месеци.“
Как работи машината?
„Изключително лесно – сензорен екран, големи визуализации. Избираш букет, потвърждаваш цената, плащаш с карта, вратичката се отваря и си взимаш цветята. Всички машини са хладилни – поддържат между 5 и 10 градуса, а букетите са поставени в пликове с течна храна, за да останат свежи.“
Цените варират от 20 до 65 лв., а Деяна лично зарежда машините почти всеки ден.
Как реагират хората?
„Всеки път, когато зареждам машината, някой идва и ме разпитва. Питат, хвалят, снимат. Една жена дори ми се обади, че две клетки са празни – купили ги. И ми каза колко обича това, което правя. Даже отишла да каже на съседите си да си купят букет. Много беше трогателно.“
Хит сред купувачите са както по-евтините, така и по-луксозните букети. А най-новото ѝ хрумване – малки букетчета в чашки за кафе, съчетани със свещи също се радва на интерес.
Сега Деяна работи изцяло от дома си, където създава букетите, визитките, етикетите и поддържа онлайн присъствието на марката си. „Ставам в 5 сутринта, работя до 3 следобед и после продължавам от вкъщи. Физически магазин просто не мога да смогна да поддържам в момента.“
Какво следва?
„Още машини, още локации, включително извън София. Това е посоката.“ Хората ценят времето си, търсят удобство. И ако мога да им подаря нещо красиво, лесно и спонтанно – значи си струва.“