Новини

Парламентът одобри въвеждането на еднодневни винетки за леки автомобили

   
Парламентът одобри въвеждането на еднодневни винетки за леки автомобили

Парламентът одобри въвеждането на еднодневни винетки за леки автомобили до 3,5 тона, които ползват републиканската пътна мрежа. Това стана с гласувания на второ четене на общ законопроект за промени в Закона за пътищата късно снощи. 

Предложеното изменение по отношение на въвеждането на еднодневната винетна такса влиза в сила в 6-месечен срок от обнародването на промените в "Държавен вестник", предвиждат още приетите текстове.

Прието бе и тол таксите да се диференцират в зависимост от техническите характеристики на пътя или пътния участък, от изминатото разстояние, от категорията на пътното превозно средство и броя на осите, но и от „общата технически допустима максимална маса, екологичната категория ЕВРО, клас емисии СО2 и специфични емисии СО2“ вместо досегашните „екологични характеристики“ и да се определят за всеки отделен път или пътен участък.

В шестмесечен срок от влизането на закона в сила се предвижда да бъде извършено изменение в Тарифата за таксите, които се събират за преминаване и ползване на републиканската пътна мрежа.

Промяната в методиката за определяне на тол таксите, които заплащат тежкотоварните превозни средства над 3,5 тона, е съгласно изискванията на европейската директива, с която се цели задължително диференциране на таксите за ползване на пътищата според техните екологични характеристики.

Общинските камери и камерите на тол системата вече ще могат да установяват превишена скорост. Това става, след като бяха приети на второ четене и разпоредби от Закона за движение по пътищата.

С измененията се въвежда измерване и контрол на средната скорост по дадени пътни участъци. Според приетите разпоредби електронната система за събиране на пътни такси ще създава доклади и за секционен контрол на средната скорост.

За всяко установено превишаване на средната скорост за съответния контролиран участък от пътя автоматично ще се прилагат статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения - видеозаписи. Докладите заедно с приложените към тях статични изображения във вид на снимков материал и/или динамични изображения - видеозаписи, представляват доказателства за отразените в тях обстоятелства относно пътното превозно средство, неговия регистрационен номер, датата, часа, посоката на движение, установената средна скорост на движение в контролирания участък от пътя, и местонахождението на техническите средства - част от системата, сочат приетите текстове.

Гласувано бе и общините, в които са въведени в експлоатация автоматизирани технически средства или системи, да осъществяват автоматизиран обмен на данни с информационни системи на Министерството на вътрешните работи за извършване на административнонаказателна дейност от органите му.

От общините ще се предоставят всички необходими данни за пътното превозно средство, установеното нарушение, както и друга относима информация, необходима за осъществяване на административнонаказателната дейност.

Депутатите приеха още длъжностни лица от МВР, изпълняващи служебните си задължения в униформено облекло, да могат да осъществяват контролните си функции по този закон и от необозначени служебни моторни превозни средства на Министерството на вътрешните работи за нарушения, с които се създава непосредствена опасност за движението.

Контролът от необозначени служебни моторни превозни средства може да се извършва и с автоматизирани технически средства и системи, предвиждат още приетите текстове.

"Сигналите за спиране, които се подават от движещи се необозначени служебни моторни превозни средства, са едновременно светлинен сигнал с проблясваща синя светлина, специален звуков сигнал или постоянно светещ или мигащ надпис „ПОЛИЦИЯ!“ и текст с указания към водача на български и английски език, или през високоговорителната уредба на моторното превозно средство“, е записано в приетите разпоредби.

Депутатите гласуваха още Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“ да изготвя и внася в Народното събрание на всеки шест месеца доклад за състоянието на пътната безопасност в България.

Ето и най-важните промени:

  • Толкамерите вече ще засичат средна скорост на около 50 участъка по магистралите и скоростните пътища, които ще бъдат определени впоследствие;
  • Технически преглед вече няма да може да се преминава, ако преди това не сме платили всички глоби по електронни фишове;
  • Камерите на общините ще бъдат директно свързани със системата на МВР;
  • Небрандирани патрулки с униформени служители излизат на пътя и те не само ще засичат превишена скорост, но и ще имат право да глобяват;
  • Максималната скорост за леки автомобили на автомагистрала остава 140 км/ч., за тежкотоварните автомобили - 90 км/ч. В населено място се запазва допустимата скорост от 50 км/ч., като в гъстонаселени райони се създават "Зони 30", където ще се шофира с до 30 км/ч.
  • С цел да се ограничи рисковото шофиране по междуградските пътища парламентът прие при превишаване на скоростта с над 40 км/ч. извън населено място, освен глобата от 600 лева, да се отнема и книжката за срок от два месеца. При повторно нарушение глобата скача на 1200 лв., като шофьорската книжка ще се отнема за срок от три месеца.
  • Увеличават се глобите, съответно: при преминаване на червен светофар - от 100 на 150 лв., за неспиране на пешеходна пътека глобата също скача на 150 лв., а 100 лв. ще е вече глобата за не спиране на знака СТОП.