Новини

Николай Николов: Днес пристигат още два самолета, които ще се влючат в гасенето на пожарите

   
Николай Николов: Днес пристигат още два самолета, които ще се влючат в гасенето на пожарите

167 пожара са погасени у нас само за изминалото денонощие. Два от тях продължават да действат - в Ямбол и Хасково, които се обединиха и в Струмани. В Струмяни е тежко положението, тъй като над 30 000 декара е обхванатата площ, но няма риск за населението. В момента щаба заседава и решава какво да прави. Днес е решителен ден и хубавото е, че температурите са по-ниски. Прогнозите и днес са за вятър, но не чак като вчера. 

Това коментира пред Нова тв Николай Николов, бивш директор на пожарната, а към момента съветник на вътрешния министър.

Румъния ни е изпратила още един хеликоптер, а днес очакваме и два самолета от Швеция. Но трябва да имаме предвид, че ситуацията в Европа е много тежка, особено на Балканите. Всички се обръщат към координационния център в Брюксел, за да искат подкрепа за гасене на пожари от въздуха, посочи той.Съгласно механизма ЕС покрива 75% от разходите за гасенето по въздух, а страната, която има нужда от помощ, плаща 25% от направените разходи. Клаузата за солидарност е много сериозна, обясни той. 

Ситуацията по обезпечаването на България с противопожарни автомобили никога не е била по-добра от сега. Разбира се, че не е достатъчно. И все пак е повече отколкото преди 10-15 години. Никой не може да каже колко още трябват. Дават се обещания за още, но те трябва да се изпълняват, а и да се настоява за тези обещания, коментира Николов. В света за пожарогасене се използват специални самолети. Спартаните помагат, но не са най-доброто. Дали самолети или хеликоптери - това трябва да го кажат експертите. Според мен трябва да имаме от двете. Те трябва да бъдат разположени от двете страни на Стара планина, за да може да се действа бързо. Според анализите България трябва да има седем самолета и хеликоптери. Освен това трябва да завършим системата Хемс, за да може да имаме в планините не само оказване на медицинска помощ, но и спасяване. Въобще трябва да се мисли за по-голяма структура, която да се напълни със задачи и хора, трябва и време, за да се обучат пилотите. Но ако имаме такова политическо решение, нищо не ни пречи да го направим. Напротив, задължително трябва да го направим, коментира той.