Икономика

Хотелиери: Законът за еврото ще ни затрудни в ценообразуването

   

  google

Хотелиерският сектор изрази притеснения относно предстоящия Закон за въвеждане на еврото, който днес влезе за обсъждане в пленарната зала. Това заяви в студиото на „Здравей, България” Ива Гацева от Българската хотелска асоциация.

„Вчера бизнесът беше чут на заседанието на Бюджетната комисия и благодарим за редакциите по някои от текстовете. Остава обаче тревогата, че законът в този си вид ще натовари излишно сектора,“ коментира тя.

Проблеми с контрола върху цените

Основният проблем за хотелиерите е как ще се контролира ценообразуването в периода на двойно обозначаване на цените в лева и евро.

„Цените за лято 2026 се определят още сега и част от договорите вече са приключени. Туризмът е експортно ориентиран и ние работим с международни пазари и конкуренция. Не можем да продаваме на цени, които не са пазарни, защото няма да има интерес към България,“ обясни Гацева.

Тя посочи, че сезонността в туризма прави цените различни през юни и август, а това може да се тълкува като увеличение. „През юни браншът често работи под себестойност, а август е активен сезон. Трудно е да се обясни това при проверки, които могат да блокират административния ни капацитет,“ допълни експертът.

Пакетни услуги – допълнително усложнение

Хотелиерите подчертават, че цените в сектора често са пакетни и включват множество услуги – транспорт, анимация, трансфери, екскурзоводи и др. Това прави обосноваването на промени в цените още по-трудно. „Как ще обясним на проверяващите защо пакетът се е променил, когато разходите вътре са комплексни? Това е сериозно предизвикателство“, заяви Гацева.

Двойното обозначаване – без притеснения

Браншът не очаква проблеми с изискването за двойно обозначаване на цените. „От години сключваме 99% от договорите си в евро. Това дори ще улесни работата ни и туристите“, поясни представителката на асоциацията.

Ще се вдигнат ли цените заради еврото

Ива Гацева категорично заяви, че еврото само по себе си няма да повиши цените на туристическите услуги. „Цените следват пазара и търсенето. При големи събития или засилен интерес те се повишават динамично. Реалният натиск идва от нарастващите разходи – като данък смет или увеличената с 60% цена на водата в Бургас през миналата година“, обясни тя.

„Цените за следващата година вече се определят, но не можем да предвидим всички разходи, които ще се увеличат в този период“, добави Гацева.