Камерите за средна скорост ще снимат първоначално на 50 определени точки по българските магистрали и скоростни пътища.
Ефективно ще работят на първо време само в определени отсечки на магистрала "Тракия“, както и на 10 км отсечка от Северната скоростна тангента.
Все още се правят тестове и системата ще заработи месец след обнародването на законодателните промени. Това означава, че реално първите глоби от тол камери за превишена средна скорост ще се налагат от 1 септември.
Камерите обаче вече са свързани със системата на МВР и могат да ви глобят, ако шофирате в аварийната лента на магистралата, не сте поставили обезопасителен колан или каска, ако сте с мотор, или пък се движите без задължително включени дневни или къси светлини през деня, информира вестник "Телеграф“.
За същите прегрешения на водачите вече наблюдават и общинските камери, които също станаха част от системата за видеонаблюдение, свързана с полицията.
Първите 50 места, на които ще се засича средната скорост, са сравнително добре познати на шофьорите. Едното е край София по Северната скоростна тангента, 10-километровата отсечка между разклона за Требич и първата рамка до разклона за магистрала "Хемус“ и Софийския околовръстен път.
Останалите са точките по магистрала "Тракия“ условно разделени на 4 участъка между София и Бургас. Първите са между Вакарел и Ихтиман – 19 км; след това е участък преди тунел "Траянови врата“ - Костенец / Долна баня (връзка към) пътен възел Мухово.
Тунел "Траянови врата" (вход/изход) – Костенец; Отовица - Калугерово (преди Пловдив), Пазарджик (пътен възел) – до Цалапица (пътен възел). Това е първият участък София – Пазарджик (около 100 км). Следващият участък е Пазарджик – Стара Загора (около 75 км).
Той включва следните отсечки: пътен възел Пазарджик (край/начало на участък) - пътен възел Пловдив-Запад - пътен възел Пловдив-Север; пътен възел Пловдив-Изток (обикновено там е и стационарната камера) - пътен възел Белозем; Оризово (ключов пътен възел) - Чирпан (пътен възел); при село Зетъово и пътен възел Стара Загора (първи).
Следва участък за контрол Стара Загора – Ямбол (около 80 км). Той включва отсечките Нова Загора (пътен възел) -пътен възел Калояновец; около село Кортен и пътен възел Сливен (първи за града); Зимница - пътен възел Ямбол-Запад и пътен възел Ямбол-Изток. И четвъртият участък от магистралата е Ямбол – Бургас (около 100 км).
Отсечките са разпределени между рамки от 2 до 20 км в участък. След цялостното включване на системата ще заработят и участъци по магистрала "Струма“. След тях ще бъдат включени и части от магистрала "Хемус“ но в частта й до пътен възел Дерманци.
За продължението й в района на Шумен-Варна на този етап не са предвидени такива отсечки. Измерване на средна скорост ще има и по новото трасе на скоростния път Мездра-Ботевград, когато бъде окончателно завършено и получи Акт 16. Много от шофьорите все още се питат как точно ще работи и дали ще измерва правилно.
Тол системата в България е въведена през 2019 г. и представлява модерна система за таксуване на използването на републиканската платена пътна мрежа. Включването й за измерване на скоростните режими поражда редица опасения сред шофьорите, и то с основание.
Няма гаранция, че на 100% ще измерва реалната скорост. Какво представлява понятието "средна скорост“? Това е скоростта, с която превозно средство изминава за определено време определен участък от пътя, установена с автоматизирано техническо средство.
Системата за контрол ще използва камери, монтирани в началото и края на отсечката. Ще се засича времето, в което сте преминали началната и крайната точка на определен участък. - Ако времето показва, че сте карали с по-висока от разрешената скорост – получавате глоба.
Хората настояват участъците с измерване на средна скорост да бъдат ясно обозначени с пътен знак за начало и край на зоната на измерване. За подобно нещо се изказа и пътният експерт Диана Русинова. Според нея и Европейския център за транспортни политики (ЕЦТП) предупредителните табели са ключови за превенцията на пътнотранспортните произшествия, а не само за събирането на глоби.
Фишовете от средна скорост лесно ще падат в съда при обжалване, ако отсечките за измерване не са ясно обозначени с предупредителни знаци, смятат повечето юристи. Причината е, че не е спазен принципът на "превенция пред репресия“, тъй като водачът не е бил уведомен за контрола.
Другото искане е да бъдат глобявани и чуждите граждани, шофиращи като луди из републиканската ни пътна мрежа, без да им дреме за средна скорост и всички останали правила за движение по пътищата. В момента събираемостта на глобите от чужбина за нарушения, извършени у нас, е изключително ниска, особено за представители на държави извън Европейския съюз.