Новини

Financial times забави самолета на Фон дер Лайен с 12х5 минути, но не казват кой ги е подвел

   
Financial times забави самолета на Фон дер Лайен с 12х5 минути, но не казват кой ги е подвел

Едно леко закъснение от 5 минути при кацането на председателката на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен вече 7-и ден е тема на оживени дискусии не само у нас, но и в Европа.

Причината е проблем с GPS сигнала на самолета заради умишлени смущения в радиочестотния спектър. Те обаче не са провокирани заради самолета на шефката на ЕК, а защото от началото на войната в Украйна се води радиоелектронна борба. Но тъй като това не беше обяснено навреме, връх взеха интерпретациите на медии и политици.

Часове наред всички се упражняваха върху “новина” за руска намеса и едночасовото кръжене в небето над Пловдив. Италия дори обяви, че ще засекрети полетите на политиците си. Така до четвъртък сутринта, когато реалността се оказа съвсем друга. Българските власти - първо в лицето на вицепремиера и министър на транспорта Гроздан Караджов, а после и на премиера Росен Желязков, обясниха, че данни за руска намеса няма, както и че забавянето е било едва няколко минути. Нито един от двамата обаче не можа да обясни как от България до Брюксел мухата стана слон.

Каква е хронологията?

Всичко започна на 28 август, когато пресцентърът на Министерския съвет съобщи официално, че Урсула фон дер Лайен пристига у нас и заедно с премиера Желязков ще посетят ВМЗ-Сопот, а журналистите могат да влязат в 17 ч. В 17,38 часа лидерът на ГЕРБ Бойко Борисовпуска живо излъчване във фейсбук как посреща Фон дер Лайен в завода, т.е. към този час тя вече е кацнала със самолета в Пловдив, срещнала се е с Желязков и двамата са стигнали с хеликоптер до Сопот. Съвместният им брифинг започна малко след 19 часа. Дотук цялата визита изглеждаше безпроблемно.

На следващия ден обаче - 1 септември, понеделник, към 12 часа британското издание

Financial times излиза на сайта си със заглавието “GPS-a на самолета на Урсула фон дер Лайен ударен от предполагаема руска намеса”

Разказват, че тя е кръжала един час над Пловдив, защото електронната навигация е изключила и се наложило да кацат с помощта на хартиени карти. Уповават се на трима анонимни източници. Един от тях казал, че навигациите в цялото летище са имали смущения. “Неоспорима намеса”, казва единият информатор. От Ръководството на въздушното движение са потвърдили пред “Файненшъл таймс” за инцидента и добавят, че от 2022 г. често има такива смущения.

Час след излизането на новината дойде потвърждение от правителството: По време на полета на председателя на ЕК Урсула фон дер Лайен до Пловдив имаше неутрализиране на спътниковия сигнал, подаващ информация към GPS навигационната система на самолета. По време на подход за кацане на летище Пловдив е изчезнал GPS сигналът. С цел осигуряване на безопасността на полета от РВД незабавно предложиха алтернативен подход за кацане по наземни навигационни средства (инструментална система за кацане). Наземните навигационни средства, които България използва, са независими от GPS системите и позволяват безопасно и надеждно кацане. Уточняваме още, че пренасочване на полета не се наложи. По предварително планирана и съгласувана програма с екипа на ЕК кацането беше предвидено на летище Пловдив. Полетът на Урсула фон дер Лайен беше изпълняван със самолет, нает от ЕК.

Политическите реакции не закъсняха. Още към 15 ч във вторник шефът на парламентарната комисия за службите Атанас Атанасов поиска отстраняване на временния шеф на ДАНС Деньо Денев заради инцидента и спешно свикване на заседание на Съвета по сигурността към МС. И нарече случката “хибридна руска атака”, която застрашава живота и здравето на изпълнителната власт на ЕС.

Само за 3 часа новината стигна и до Русия. “Информацията е невярна”, бе лаконичният коментар на говорителя на Кремъл Димитрий Песков.

Към 17 часа дойде и първият официален коментар на ЕК. Оттам обясниха, че българските власти са ги уведомили за инцидента. Може да потвърдим, че действително е имало GPS смущения, но самолетът е кацнал безопасно. Българските власти ни информираха, че подозират умишлена намеса от страна на Русия, каза пред журналисти в Брюксел говорителката на ЕК Ариана Подеста. ЕС ще засили защитата срещу заглушаване на GPS сигнали, обяви и комисарят по отбраната Андрюс Кубилюс, който също е бил в самолета.

Още същата вечер вътрешният министър Даниел Митов отрече да е имало кибератака. И обясни, че отделът по киберпрестъпност на ГДБОП е проверил тази хипотеза.

На 2 септември премиерът Желязков от Бургас обясни, че това не е целенасочена атака към Фон дер Лайен и такива заглушавания се случват редовно от началото на войната от Финландия до Сирия.

Първи “24 часа” разказа какво точно се е случило със самолета на шефката на ЕК още в неделя

вечерта. Наши източници, близки до РВД, информираха, че закъснението е било едва 7 минути, не един час, не е имало нито сляпо кацане, нито хартиени карти, каквито никой не използва. Това е рутинна процедура, разработена в бюлетин на Европейската агенция за безопасност през 2022 г., а у нас действа план за действия при заглушаване или подправяне на GPS сигнала. България има необходимите наземни средства, за да може самолетът да лети и да има навигация и без GPS, категорични са експертите. РВД има мониторинг система, която постоянно следи дали не е нарушен сигналът, но тя не посочва източника на заглушаването.

Има военни действия и в някои дни се случват от 5 до 10 заглушавания

Така е от Балтийско море, Полша, Унгария, Румъния, Черно море до Турция, разказват още експертите. Но с наземните системи за навигация полетите не се нарушават и застрашават. Че закъснението е било минимално, потвърди и шведският сайт Flightradar24, който показва на карта информация в реално време за полетите на самолетите, като според тях е било 9 минути - полетът е бил планиран да продължи 1 час и 48 минути, но бил 1 час и 57 минути.

“24 часа” провери къде във въпросната неделя е имало смущения на GPS сигнала. Най-силни - над 10%, са били в областите Варна и Добрич и в северната част на Силистра. В още 12 области е имало смущения, по-силни от пловдивските.

Въпреки всички уточнения “новината” обикаля още 3 дни Европа, докато в четвъртък сутринта пред bTV вицепремиерът Гроздан Караджов не обяви: “Не е имало заглушаване на GPS сигнала на самолета, няма нито едно доказателство за подобен проблем”. Той се позова на информация от структурите, които имат отношение към радиочестотния спектър - РВД, Гражданската въздухоплавателна авиация, Военновъздушните сили и Комисията за регулиране на съобщенията. И цитира излезлия два дни по-рано запис на разговора между пилота в самолета и служителя в кулата, където се споменава за “малки проблеми”, но не и за продължила час драма във въздуха.

Час по-късно същото каза пред депутатите и премиерът, който бе на изслушване в парламента. Желязков обясни за петминутно закъснение, което определи като допустимо, и добави, че през цялото време сигналът е бил добър, т.е. забавянето е 12 пъти по-малко от описаното в британското издание.

Какви са фактите?

“Файненшъл таймс” излиза с публикацията си на база трима източници, които не назовава, нито загатва дали са свързани с правителството, летището, институциите, които следят въздушния трафик. Като автор е подписан Хенри Фой от Вилнюс, с него са работили още трима репортери - Алис Ханкок в Брюксел, Лаура Пител в Берлин и Крис Кук в Лондон. Изданието не коригира публикацията си, нито излезе с нова уточняваща, така че да стане ясно, че не е имало целенасочена руска атака срещу Фон дер Лайен. Не става ясно и как са стигнали до информацията. Възможно е да е от човек в самолета, но той щеше да е наясно, че кръженето над Пловдив е 5 минути, не 60. Те нямат и екип в България, така че едва ли източникът им е български.

Не е известно и как ЕК са разбрали официално. Оттам цитираха правителството, но Желязков и Караджов твърдо отрекоха да сме подали тази информация.