Икономика

КТ Подкрепа се обяви против проектобюджета за 2026 и бюджетите на НЗОК и ДОО

   
КТ Подкрепа се обяви против проектобюджета за 2026 и бюджетите на НЗОК и ДОО

КТ "Подкрепа" не подкрепя Проект на Закон за Държавния бюджет на Република България за 2026 г., както и бюджетите на НЗОК и ДОО, съобщиха от пресцентъра на синдиката.

По повод бюджета на НЗОК синдиката посочва, че бюджетът изглежда е изготвен на исторически принцип. Липсват политики и реформи за справяне с основни предизвикателства в системата на здравеопазването като постоянно нарастващия брой лечебни заведения, липсата на достатъчно квалифициран медицински персонал, ниското заплащане на труда, концентрация на услугата в големите населени места, занемарени общински болници, високите цени на лекарства, медицински изделия и консумативи, и др., което поставя в риск здравето на хората.

КТ "Подкрепа" напомня, че все още няма подписан Колективен трудов договор в сектор "Здравеопазване", което допълнително влошава състоянието на работещите в системата, възнагражденията остават ниски спрямо отговорността и натоварването на хората, които се грижат за здравето на нацията, особено за медицинските сестри и младите лекари.Предвидени са 10,1% увеличение на разходите за персонал, като синдикатът настоява за 13,6% на разходите за персонал, за да се компенсира ниското увеличение за тази година, натрупаната за 2025 г. инфлация и прогнозната инфлация за 2026 г.

Според доклад на ОИСР доплащането в системата е 34%, при средно за ЕС - 15%. От тях за болнична помощ - 9 %, извънболнична медицинска помощ - 15%, фармацевтични продукти - 68%, дентална помощ - 5 %, други - 4 %. КТ "Подкрепа" обръща внимание, че лекарствените продукти са над 2/3 от доплащанията.

Освен това синдикатът обръща и внимание, че липсата на механизмът за прилагане на текста, включен в проекта на Закона за бюджета на НЗОК, с който се допълва Закона за лечебните заведения и се предлага увеличение на минималните възнаграждения.

Вменяването на несвойствени за НЗОК функции в дългосрочен план е недопустимо и ще доведе до изкривявания в системата, подчертава КТ "Подкрепа" и допълва, че липсва анализ и управление на риска от ефекта при подобно определяне, начисляване и финансиране на възнагражденията. Не е публично ясно изследвано ли е въобще нивото на възнаграждения на останалите медицински кадри, например заети в детско и училищно здравеопазване, или в сравнение с лекари със специалност, и до какви ефекти на пазара в медицината ще доведе подобна промяна?За бюджета на ДОО синдикатът подчертава, че той не създава условия и не подпомага преодоляването на демографската криза, борбата срещу бедността и социалното изключване. Декларираните промени в проекта на бюджет на ДОО отново не задължават и изключват от участие в осигурителната система високодоходните групи, което е и една от основните причини за нарастващия дефицит в системата, въпреки че същата работи на солидарен принцип и отново част от тежестта е прехвърлена върху ниските и средните доходи.

КТ "Подкрепа", съгласно гореизложените мотиви, е против замразяването на минималния дневен размер на обезщетението за безработица - 18,00 лв. и максималния дневен размер - 107,14 лв. за целия период до 2028 г. включително, както и на размера на еднократната помощ при смърт на осигурено лице - 540 лв. за целия прогнозен период.

Синдикалното сдружение не вижда адекватни мерки за справяне с демографската криза и грижата за децата, особено на осигурените лица, за който осигурителен риск осигурителни вноски дължат и плащат и двамата родители.

Освен това е против ниското актуализиране на размера на обезщетението за отглеждане на дете до двегодишна възраст - 900,01 лв. (460,17 евро), което е под минималната работна заплата, а всъщност трябва да се отчита осигурителният принос на родителите, както при обезщетението за временна неработоспособност. За 2023, 2024 и 2025 г. сумата е 780,00 лв., и паричното обезщетение за отглеждане на дете до 8-годишна възраст от бащата (осиновителя) - 900,01 лв. (460,17 евро), а всъщност трябва да се отчита осигурителния принос на родителите, както при обезщетението за временна неработоспособност. За 20231 2024 и 2025 г. сумата е 780,00 лв.

Предложенията за промяна в осигурителната система на ДОО са логически, житейски и икономически необосновани, изтъква синдикалното сдружение и допълва, че увеличението на максималния осигурителен доход с малко над 11% (4 600 лв., 2 532 евро за 2026 г.) отново е някакъв компромис.

КТ "Подкрепа" е против увеличението на осигурителната вноска за фонд "Пенсии" с 2%, което ще намали разполагаемия доход на домакинствата на фона на растящите цени и несигурната политическа и геополитическа обстановка, и отново работещите ще трябва да пълнят дупките в бюджета за сметка на високодоходните групи.

Синдикатът обяснява, че при получавана работна заплата, равна на МРЗ на стойност 1213 лв. (620,20 евро), увеличението на пенсионната вноска ще доведе до намаление на разполагаемия доход с допълнителни 10,79 лв. (5,51 евро). Ако вземем размера на средномесечния осигурителен доход за 2024 г. - 1655,50 лв. (846,44 евро), то тогава намалението на разполагаемия доход ще бъде в размер на 14,72 лв. (7,53 евро).

Увеличението на разходите за фонд "Пенсии" е планирано на 8,9% и не става ясно при какви макропараметри е направено прогнозното увеличение, особено при отчитане на инфлация от над 5% към днешна дата и при определен размер на минималната пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл. 68, ал. 1 от КСО - 346,87 евро от 1 юли 2026 г., обяснява още КТ "Подкрепа".

За увеличение на възнагражденията в системата на НОИ за 2026 г. с изменението на минималния осигурителен доход са заложени 6,9% (предишен вариант - 6,8%), което според КТ "Подкрепа" е абсолютно недостатъчно на фона на нарастването на цените на основни стоки и услуги и настоява за увеличение от 13,6% на разходите за персонал, за да се компенсира ниското увеличение за тази година, натрупаната за 2025 година инфлация и прогнозната инфлация за 2026 г.