Новини

Какви са привилегиите на пътя на колите със специален режим на движение

   
Какви са привилегиите на пътя на колите със специален режим на движение

Видеоклип с автомобили на НСО, които се движат с висока скорост и в насрещното платно по извънградски път, се завъртя във вторник следобед в социалните мрежи. Кадрите са заснети от кола, която се движи срещу колите със специален режим. Една от тях дори дава светлинен сигнал на шофьора отсреща, който е принуден да навлезе в банкета, за да избегне челен удар с кортежа.

Една от рисковите ситуации в НСО по правило е движението по еднолентови пътища. В случая сигурно са бързали, но аз лично не бих ги оправдал за този клип. Да, има протоколи, има графици, но има и опасности. А те винаги са двустранни - никога не са едностранни. Опасност има както за пътуващите, така и за тези водачи. Те са със специален режим на движение, което означава, че могат да нарушават правилата, но без да застрашават безопасността. При ПТП обаче носят отговорност и подлежат на военно следствие, защото са военнослужещи. А всеки от тях също има семейство. Така че този подход - да се бърза, особено по еднолентови пътища - е изключително опасен, и аз никога не съм го оправдавал. Това обясни в „Здравей, България" бившият директор на НСО Румен Миланов, коментирайки кадрите, появили се в социалните мрежи.

От своя страна адвокат Силвия Петкова коментира въпроса има ли злоупотреба с правото и беше категорична, че няма такава. Има класическо закононарушение. Автомобилите със специален режим имат право да нарушават правилата за движение - да се движат с превишена скорост, да изпреварват неправилно, практически да нарушават почти всички правила, но само когато има реална необходимост. И има една абсолютна забрана - да не създават опасност за движението. Тук тази забрана е нарушена, подчерта тя.

И заяви, че за да се движат със специален режим подобни коли - трябва да има конкретна необходимост. По думите ѝ при охранителни автомобили такава има само, ако охраняваното лице е в непосредствена опасност. Аз на конкретните кадри не виждам такава необходимост. Още повече, ако говорим за такъв сериозен дипломатически гост като президента на Ливан - службите би трябвало предварително да знаят, ако има риск, и обществото да бъде уведомено, обясни тя.

Миланов обясни и правилата за останалите шофьори при подобна ситуация на пътя. В миналото беше задължително всички да спират при преминаване на специален кортеж - но това създаваше предпоставки за катастрофи. Сега законът казва - трябва да се даде предимство, но не е задължително със спиране. Важно е да дадат път на тези, които се движат със специален режим - така, както се дава път на линейката, заяви ексшефът на НСО.