Работим по промени в Закона за висшето образование (ЗВО), но те не са готови. Държавните висши училища сами определят таксите за студентите в платено обучение в съответствие с регулацията на ЗВО, каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчевв отговор на въпрос от Христина Георгиева от парламентарната група на ГЕРБ-СДС на заседанието на Комисията по образованието и науката в Народното събрание, съобщи БТА. Георгиева е и заместник-председател на комисията.
Министър Вълчев добави, че с промените в ЗВО от тази година беше избегнато скокообразното увеличение на таксите, но законът за изменение и допълнение на Закона за висшето образование не засегна по принцип уредбата за това с колко могат да растат таксите.
Едната концепция е, че трябва да има предвидимост и когато студентът започне с една такса, той трябва да завърши с нея или да знае с колко тя ще му се повиши. Друга концепция е, че висшите училища трябва да имат свободата сами да си определят таксите, каза министър Вълчев. Той уточни, че ЗВО е стъпил на втората концепция и няма такава предвидимост. Тогава поехме ангажимент, че в бъдещите промени в Закона за висшето образование, които Министерството на образованието и науката ще предложи, ще има и вариант за това. Според нас разумното решение е да има формула, защото срещу таксите на висшите училища - срещу техните постъпления, стоят разходи. Те са близо 70 процента разходи за заплати и 30 процента разходи за издръжка.
Работим по промени в ЗВО, но това става бавно и сме готови да ви предложим, включително и вие да инициирате такава допълнителна нормативна промяна, ако промените в Закона за висшето образование се забавят. За да може да се направи още едно допълнение в ЗВО, обясни на народните представители от образователната комисия министър Красимир Вълчев.
По принцип, говорейки за цената на висшето образование, за десет години държавната субсидия е нараснала два пъти и половина. С 50 процента, или три пъти по-малко, е нараснала студентската такса. С ректорите на висшите училища много пъти сме имали разговори за таксите, отбеляза образователният министър.
Различията в образователните резултати между регионите се дължат в най-голяма степен — около 90%, на социално-културни фактори, а не на работата на педагогическите колективи, коминтира още Красимир Вълчев.
Министърът отговори на въпрос на депутата от „ПП–ДБ" Татяна Султанова-Сивева, която се позова на доклад на Института за пазарна икономика от ноември, показващ значителни регионални различия в образованието. Султанова-Сивева посочи, че в Сливенска област обхватът на децата в предучилищна възраст е едва 77%.
„Системата не създава различията. Системата се опитва да ги преодолее", посочи министърът. Той подчерта, че училищата с най-ниски резултати получават най-голяма финансова подкрепа. Вълчев изреди предприетите мерки: задължителна предучилищна подготовка, допълнително финансиране за училища с концентрация на уязвими групи, целодневна организация и квалификация на учители.
Той добави, че основен фактор е отношението на родителите към образованието на децата – дали ги подкрепят от малки, какъв език се говори в дома и осигуряват ли редовното посещение в училище. Министърът обърна внимание и на езиковата бариера при част от ромските деца. По думите му, проблемът с нередовното посещение остава ключов: „От 160 учебни дни детето присъства само 60. То няма как да натрупа образователни резултати", каза Вълчев.
Като положителна тенденция министърът посочи по-високия реален процент на обхват в предучилищна възраст – 92% за децата от три до седем години, въпреки че данните на Евростат сочат 87%. Той обясни разликата с това, че в европейската статистика се включват деца с българско гражданство, които реално не живеят в страната. Вълчев отбеляза също, че все повече деца от ромски семейства завършват средно образование и достигат по-високи класове.
В коментар депутатът Султанова-Сивева подчерта, че резултатите все още не са достатъчни. Тя посочи, че училищата с най-ниски резултати са най-подкрепени, но въпреки това има тази задълбочаваща се тенденция за лоши резултати. Султанова-Сивева отбеляза, че познава училища и учители от региона и разбира трудностите, но смята, че е необходимо преосмисляне на подхода.
„Резултатите ще дойдат с натрупване на усилия", каза министър Вълчев и добави, че за постигане на трайни положителни резултати е необходимо всички мерки и политики да продължат.
