Утре в Народното събрание на комисия ще бъдат разглеждани промени в Закона за държавната собственост. Очаква се с измененията да бъде прекратена порочната практика на зелените неправителствени организации да обжалват на две съдебни инстанции екологичните оценки и оценките за въздействие върху околната среда на важни и значими обекти от транспортната и енергийната инфраструктура, свързани с живота и здравето на българските граждани. Така те блокират с години стратегически проекти.
Докато Народното събрание не предприеме корекции в Закона за опазване на околната среда и не ограничи възможността за двуинстанционно обжалване на екологични оценки за проекти от национално значение, напредък в инфраструктурното строителство няма да има. Зелените неправителствени организации ще продължат да блокират ключови проекти с години.
В България екологичното законодателство е толкова рестриктивно, че за да започне строеж на важен национален обект – магистрала, тунел или мост – минават десетилетия. В продължение на 25 години, под непрекъснат натиск от страна на еколози, законите са променяни така, че вместо да защитават природата и обществения интерес, те често работят в полза на десетките зелени неправителствени организации, пише Еко Новини.
Докато Народното събрание не промени Закона за опазване на околната среда и не премахне двуинстанционното съдебно обжалване на екологичните оценки на обекти от национално значение — с което да се сложи край на възможността зелени НПО да блокират важни за държавата проекти — нищо ново в областта на инфраструктурното строителство няма да се случи в обозримо бъдеще.
Четири "Шенгена" дебнат пътуващите към и от Гърция. Първият, в посока Кулата, е пътен възел Симитли и разклонът за Банско. Там, след тунел „Железница“, е първата тапа. Стеснението е заради надлеза на жп линията, която не функционира от десетилетия, но съоръжението все още не е премахнато. Причината е неуреден спор за собствеността – институциите твърдят, че линията и надлезът са държавни, докато управата на затворения рудник „Ораново“ смята, че съоръжението е на мината. Кога ще се разреши този казус, не е ясно.
В началото на Кресненското дефиле е поставен нов билборд. Той показва лицата на Тома Белев, Борислав Сандов и Андрей Ковачев – зелените активисти, заради които довършването на цялостната АМ „Струма“ се отлага с още 10 години – за след 2035 г.