Цялото Кресненско дефиле отново е блокирано от дълги колони автомобили заради натоварения трафик към и от Гърция. В летните уикенди и почивни дни пътят през дефилето е постоянно претоварен. Шофьорите често чакат с часове, а алтернативите са малко. Единственият реален шанс за облекчаване на трафика е изграждането на обходния път на Кресна.
Утре в Народното събрание на комисия ще бъдат разглеждани промени в Закона за държавната собственост. Очаква се с измененията да бъде прекратена порочната практика на зелените неправителствени организации да обжалват на две съдебни инстанции екологичните оценки и оценките за въздействие върху околната среда на важни и значими обекти от транспортната и енергийната инфраструктура, свързани с живота и здравето на българските граждани. Така те блокират с години стратегически проекти.
Докато Народното събрание не предприеме корекции в Закона за опазване на околната среда и не ограничи възможността за двуинстанционно обжалване на екологични оценки за проекти от национално значение, напредък в инфраструктурното строителство няма да има. Зелените неправителствени организации ще продължат да блокират ключови проекти с години.
В България екологичното законодателство е толкова рестриктивно, че за да започне строеж на важен национален обект – магистрала, тунел или мост – минават десетилетия. В продължение на 25 години, под непрекъснат натиск от страна на еколози, законите са променяни така, че вместо да защитават природата и обществения интерес, те често работят в полза на десетките зелени неправителствени организации, пише Еко Новини.
Докато Народното събрание не промени Закона за опазване на околната среда и не премахне двуинстанционното съдебно обжалване на екологичните оценки на обекти от национално значение — с което да се сложи край на възможността зелени НПО да блокират важни за държавата проекти — нищо ново в областта на инфраструктурното строителство няма да се случи в обозримо бъдеще.