Анализи

Тотален контрол на пътя – почти всички камери ще снимат за скорост

   
Тотален контрол на пътя – почти всички камери ще снимат за скорост

От тази есен почти всички съвременни камери за външно наблюдение в България ще могат да снимат и моментната скорост на движение по пътищата и по снимките да се издават валидни фишове за глоба. Това съобщи за “24 часа” началникът на Националното толуправление проф. Олег Асенов.

“Във всеки случай нашите близо 300 толкамери по пътищата ще го правят, тъй като благодарение на изкуствения интелект притежават т.нар.  Image speed control.

Необходимо е единствено да се приеме една поправка в международния стандарт

за тези камери, което ще бъде извършено на предстоящата сесия на Международната организация по стандартизация в Рияд на 12 октомври”, каза Асенов. 

За да може техническо средство на пътя да издава валидни документи за нарушение  на скоростта за движение на пътя, то трябва да отговаря на стандарта  OIML  R  91. В момента на този стандарт у нас отговарят само радарите за скорост. 

Поправката, която е планирана за приемане през октомври, дава възможност този стандарт да се прилага и за камери, притежаващи  Image speed control. Според Асенов почти всички съвременни камери, а не само тези на толсистемата притежават тази функционалност.

В случая няма нужда да се чака Българският институт по метрология да одобрява толкамерите за заснемане на моментна скорост.

Няма нужда и да се поправя законът, както стана за установяването на средна скорост на движение. Тази поправка всеки момент ще бъде приета на второ четене от парламента, но причината изобщо да се предприема е, че сега в закона просто няма понятие “средна скорост”.

“Всъщност средната скорост се установява през моментната скорост, която засича една толкамера и съпоставянето ѝ със заснетото от следващата на същия път. Като се знае разстоянието между двете камери, се изчислява средната скорост и е достатъчно само парламентът да гласува на второ четене поправката, за да въведем този контрол”, обясни проф. Асенов. 

Според него почти всички общински камери по улиците, поставени през последните години, също притежават  Image speed control  и е въпрос само на стандартизационна процедура да се приеме, че могат да издават фишове за глоби за превишение на скоростта. 

През последния уикенд толкамерите са установили близо 400 неразрешени навлизания на превозни средства в аварийната лента на магистралите.

Фишове за глоби обаче ще се издават от следващата седмица, а от понеделник такива снимки вече се правят не в тестов режим като през уикенда, а в работен.

Според Закона за движението по пътищата глобата при първо нарушение е 1000 лева плюс отнемане на книжката за 3 месеца, а при второ нарушение, направено в рамките на една година – 2000 лева и 6 месеца без книжка.  

Заснемането на коли, които карат в аварийната лента, бе разпоредено от премиера Росен Желязков на заседанието на кабинета миналата седмица.

Във вторник министърът на вътрешните работи Даниел Митов и регионалният Иван Иванов ще представят данни за нарушенията на автомагистрала “Тракия” до Ихтиман.

Те ще представят и разширяването на функциите на толкамерите, които вече са настроени да засичат нарушителите в аварийните ленти на автомагистралите. Системата ще предава данните автоматично към полицията за налагане на наказания.

На последното заседание на правителството премиерът отчете 18 хиляди глоби с фиш за скорост само за 3 дни. Движението в аварийната лента, както и превишаването на максимално допустимата скорост се установяват приблизително на около 300 метра от камерите, като номерата на колите ясно се виждат, независимо дали е ден, или нощ. Камерите обаче могат да правят и панорамни снимки на пътя, при които обхватът на заснетото значително се увеличава. От полицията потвърдиха, че техническите средства, с които се установява скорост, са със стандарт OIML R 91. Припомниха, че преди години дори глобите от част от триногите мобилни радари падаха в съда, защото камерите бяха с предходния стандарт. Според тях, дори да има промени на Image speed control, това ще е само един от елементите, за да може да бъде сертифицирана - например да отчита няколко коли и коя точно с колко километра в час се движи. Но все пак камерите за външно наблюдение не го правят. Само от камерите на Пътна полиция, които действат, през 2024 г. са издадени 1,4 млн. електронни фиша за скорост. Цифрата нараства всяка година.