Икономика

КЗК стартира проверка за нелоялни търговски практики на Билла България

   
КЗК стартира проверка за нелоялни търговски практики на Билла България

Комисията за защита на конкуренцията () реши във вторник да проверява “Билла България” за нелоялни търговски практики, свързани с продажбата на яйца в магазините ѝ. До решението се стига след като комисията е разгледала сключените договори на всички търговските вериги в страната във времето от ноември 2021 г. до началото на 2023 година. Мотивът е изригването на цените на храните през 2023 година.
В проверката си КЗК твърди, че е събрала доказателства, свързани със сключените договори от Билла, в които е намерила клаузи, ограничаващи доставчика да предлага продуктите си на трети лица. Наред с това било въведено заплащане на неустойки в случай на нарушение на това ограничение и още - поемане за сметка на доставчика на всички разходи за всякакви обезщетения, които купувачът заплаща при рекламация от клиенти и др.
“Предвид изложеното, възникват съмнения за евентуално извършени нарушения от страна на “Билла България “ ЕООД по глава Седма “б” от ЗЗК - “Нелоялни търговски практики по веригата за доставки на селскостопански и хранителни продукти“, заявява регулаторът.

Именно затова КЗК реши, че образува производство за проучване на евентуално извършени нарушения за нелоялни търговски практики. Решението не подлежи на обжалване.
"Към настоящия момент "Билла България" не е уведомено за решение за образуване на производство за проучване от КЗК срещу дружеството, поради което и не разполагаме с информация за него.

Уверяваме Ви, че всички договори, общи условия и каквито и да е други документи, уреждащи отношенията на компанията с нейните доставчици и партньори, напълно съответстват на българското законодателство. През последните близо 25 години от навлизането на Билла на българския пазар ние сме установили ползотворни взаимоотношения със стотици български доставчици, което се доказва от факта, че с огромен процент от тях работим от самото начало на присъствието ни в България", посочиха от "Билла България" пред Mediapool решението на КЗК.

През февруари 2023 гозина производители на яйца посочиха пред Mediapool, че от птицефермите до магазините яйцата поскъпват със 100%.

"Почти двойна е разликата в цената на яйцето от производителя до крайния потребител. Производствената цена е около 32 ст., а в магазините вече стигна 60 ст. за яйце", коментира тогава Даниел Божанков, председател на Асоциацията на промишленото птицевъдство.

От думите му обаче също стана ясно, че и производствената цена на яйцата се увеличила със 100% - от 15 ст. за брой до 30 ст.